Artikkelit

Hei, Charity täällä! Kuvittele tilanne, jossa harjoittelette musikaalia. Seisot lavalla ja selailet katseellasi vuorosanojasi. Tulee sinun vuorosi ja yhtäkkiä saat impulssin huutaa seuraavat vuorosanasi. Korotat hieman ääntäsi, muttet ihan uskalla päästellä niin voimakkaasti, mitä ajatuksissasi kaavailit, sillä ethän sinä normaalisti karju ihmisille.

Heittäytyminen teatterilavalla on samaan aikaan kuristavan jännittävää ja äärimmäisen vapauttavaa. Se on ajoittain myös todella vaikeaa. Oli kyseessä sitten harjoitukset tai näytös, lavalle meno jännittää aina vähän. Yhtäaikaisesti kutkuttaa tieto siitä, että saa taas hetken leikkiä jotakin toista ja irrottautua arjen pyörityksestä. Pyrkimykseni on joka tapauksessa hellittää otetta tuosta niin tiukalle kiristetystä köydestä nimeltään kontrolli.

Olen perusluonteeltani ujo ja jännitän välillä turhan paljon uusia sosiaalisia tilanteita. Pyrin laskelmoimaan tarkasti, mitä minulta näissä tilanteissa odotetaan, jotta voisin antaa itsestäni mahdollisimman miellyttävän ja fiksun ensivaikutelman eli kontrolloin. Ujouteni ei ole kuitenkaan koskaan estänyt rakkauttani ihmisten viihdyttämistä ja esiintymistä kohtaan, vaikka omat haasteensa siinä välillä olisikin. Ujous tai mikään muukaan luonteenpiirre ei ole este lavalle astumiselle.

Ensimmäinen roolini 12-vuotiaana näyttelijänalkuna oli apina, lastennäytelmä Tarzanissa. Rakastin sitä ja silloin heittäytyminen oli vain synonyymi leikkimiselle. Leikkiä se on mielestäni edelleenkin, vaikka me aikuiset haluaisimmekin olla niin vakavia. Leikkiessään lapsella on mahdollisuus päästä oman todellisuutensa ulkopuolelle ja kokeilla elämää sellaisissa rooleissa ja todellisuuksissa, mitä hän ei todellisessa elämässään pääse kokemaan. Leikissä lapsi käsittelee elämäntapahtumiaan ja tunteitaan pienen etäisyyden päästä. Myös aikuisena heittäytyminen rooliin tarjoaa parhaillaan juuri näitä kokemuksia. Minulle rooli mahdollistaa tilanteen, jossa en pyri aktiivisesti kontrolloimaan sitä mitä minusta ajatellaan.

Leikkimistä ja heittäytymistä ei tule kuitenkaan ymmärtää väärin pelkkänä hassutteluna ja höpsöttelynä. Heittäytyminen on myös herkkyyttä ja uskallusta olla avoin yleisön edessä. Muistatko hetken kun näyttelijä tai vaikkapa laulaja on saanut sinut kananlihalle ja pala nousee kurkkuun? Silloin olet todennäköisesti kokenut sen maagisen hetken, kun esiintyjästä huokuu raaka avoimuus ja pystyt kokemaan sen, mitä hän sinulle haluaa välittää.

Uskaltautuminen heittäytymiseen on yhdistelmä rohkeutta, itseluottamusta ja kokemusta, mutta myös ryhmätyötä. Vastanäyttelijöiden energia tarttuu sinuun ja siksi heittäytymisen elinehto on luottamus muihin lavalla olijoihin. Kun uskallat antaa lavalla kaikkesi, kertoo se myös luottamuksestasi yleisöön.

Heittäytyminen on taito siinä missä muutkin ja sitä voi harjoitella. Teatteriharrastus on mitä mainioin työkalu siihen. Mukavasta ja turvallisesta ulos astuminen on ollut myös kovin terapeuttista ja on opettanut minua olemaan enemmän sinut itseni kanssa. Mitä ikinä elämässäsi sitten teetkin, kun uskaltaudut astumaan tuntemattomaan voit yllättyä siitä, mitä sieltä löytyykään!

Laura

Laura Huttunen opiskelee Gradialla muusikon koulutuksessa,
ja tekee pääroolin
Suomalaisen musiikkikampuksen kevään 2020 musikaalissa Sweet Charity.

Kuva