Artikkelit

Opiskelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiksi ensimmäistä vuotta. Minusta tulee klassisen laulun opettaja. Minulla on vahva musiikin ja opettamisen tausta, sillä opiskelin täällä Jyväskylässä viime vuosituhannella luokanopettajaksi ja sellonsoiton opettajaksi. Noin 25 työssäolovuoden jälkeen olen siis taas koulunpenkillä. Laulutunneilla olen toki käynyt jo useamman vuoden ajan.

Opiskelen työn ohessa, mutta olen nyt opintovapaalla oopperan harjoitus- ja esityskauden ajan eli helmikuun puoliväliin saakka. Paluu opiskelumaailmaan on ollut todella mielenkiintoinen seikkailu. Töitä tosin on saanut tehdä melkoisesti. Tämmöinen senioriopiskelija on otettu lämpimästi ja mutkattomasti mukaan oppilaitosyhteisöön.

Oopperan koelaulu innoitti Jukkaa hakemaan Jamkiin opiskelemaan

Roolihahmoni on Aceste. Hän on muita oopperan henkilöhahmoja vanhempi – eräänlainen isähahmo. Alkuperäisessä libretossa Aceste on Venuksen pappi ja Silvian kaitsija, mutta tässä ohjauksessa Silvian isä ja lammasfarmari. Aceste on tenorirooli, jossa on ajan tapaan runsaasti kuviolaulua.

Acesten aarioiden opiskelun aloitin reilu puoli vuotta ennen viime kevättalven koelauluja silloisen lauluopettajani Panu Skytän kanssa. Panu kannusti minua koelauluihin, vaikka itse olin hieman epäilevä. Olinhan laulun harrastaja enkä mikään ammattiopiskelija. Koelaulu poiki sitten tavallaan myös opiskelupaikan, kun koelauluissa Päivi Virolainen-Kalpio kehotti hakemaan myös Jamkiin.

Roolityö on ollut pitkä ja syvällinen prosessi

Kaikkiaan aikaa roolin opiskeluun on kulunut siis puolitoista vuotta. Valmistelun intensiteetti on vaihdellut luonnollisesti melkoisesti. Viime kesästä lähtien iso osa harjoitteluajasta on kulunut resitatiivien omaksumiseen. Ascanio in Alba -ooppera ei ollut minulle millään tavoin tuttu ennestään. Aloitin oopperaan tutustumisen kuuntelemalla sitä sekä perehtymällä oopperan librettoon ja syntytarinaan internettiä selailemalla. Hankin itselleni heti myös koko oopperan pianopartituurin

Muiden opintojen ja oopperan harjoittelemisen yhteensovittaminen on sujunut helposti. Onhan oopperan tekeminen osa opintoja – ei mikään irrallinen saareke.

Minusta parasta oopperassa on elinvoimaisen musiikin lisäksi kerronnan monitasoisuus. Mielenkiintoisen lisän oopperaan tuo oopperan tilaajan Itävallan keisarinna Maria-Teresian valtapolitiikka, joka heijastuu selkeästi oopperan hahmojen välisissä suhteissa.

Tässä oopperassa kaikki tekijät laittavat itsensä täysillä likoon yhteisen päämäärän eteen

Toistaiseksi minulle mielenkiintoisinta tässä produktiossa on ollut ohjausharjoitukset. On opettavaista seurata ohjaajan sekä muiden solistien ja kuoron työskentelyä harjoitusprosessin aikana. Lisäksi on todella ajattelua avaavaa päästä seuraamaan suuren produktion syntyä sisältäpäin koko prosessin ajalta. Paljon toki tapahtuu myös solistilta näkymättömissä.

Tämän oopperan Suomen kantaesitystä kannattaa todella tulla katsomaan. Kaikki tekijät laittavat itsensä täysillä likoon yhteisen päämäärän eteen. Ascanio in Alba on myös hyvä esimerkki Mozartin varhaisesta oopperatyylistä. Ville Saukkosen ohjaus taas on kekseliäs ja hauskakin, eikä tylsistymään varmasti pääse.