Julkaistu 6.5.2025 | Uutinen
Musiikkikampuksen lukuvuosittaisessa foorumissa 5. toukokuuta 2025 käsiteltiin henkilöstön kesken päivän polttavaa puheenaihetta: tekoälyn ja digitaalisen vallankumouksen murrosta pedagogiikassa. Suomalaisen musiikkikampuksen johtaja Jarmo Kivelä avasi aamun alustamalla aihetta käsiteltävän siitä näkökulmasta, miten tekoälyyn kannattaa suhtautua ja millainen työkalu se voi olla.
Ensimmäisenä taideyliopisto Sibelius-Akatemiassa musiikkikasvatuksen professorina toimiva Heidi Partti, jolla on myös dosentuuri Jyväskylän yliopistosta, luennoi tekoälyn vastuullisuudesta ja musiikkikasvatuksen ja teknologian välisestä suhteesta. Partti kuvasi tekoälyn uhkia ja mahdollisuuksia musiikkikasvatuksessa erityisesti kestävyyden näkökulmasta. Pohdintaa herätti myös tekoälyn rooli luovien prosessien edistäjänä, taitojen oppimisessa ja integroivan oppimisen tukemisessa.
Partti kokosi puheenvuoronsa ajatukseen siitä, kuinka maailman muuttuessa ja teknologian kehittyessä musiikkikasvattajan työ on edelleen ennen kaikkea sitoutumista kasvuun, sekä omaan että oppilaan, johon paraskaan tekoäly ei vielä kykene. Tekoäly voi kuitenkin olla apuna siinä, miten opettaa, kasvattaa ja sivistää.
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteknologian lehtori Matti Ruippo jatkoi samalla linjalla käyden läpi mitä tekoäly oikeastaan on ja miten sitä voidaan hyödyntää musiikkikasvatuksessa muun muassa personoidun oppimisen, äänianalyysin ja palautteen apuna. Ruippo esitteli eri tekoälyä käyttäviä sovelluksia työvälineinä, joita musiikin eri aloilla voi hyödyntää aina opetusmateriaalien luomisesta musiikin tuottamiseen asti.
Molemmat puheenvuorot herättivät kysymyksiä ja keskusteluja, joita varmasti jatketaan tästä eteenpäinkin viimeistään tulevan syksyn henkilöstöpäivässä.
Suomalainen musiikkikampus tarjoaa aktiivisesti opiskelijoilleen ja henkilökunnalleen erilaisia vierailevia työpajoja, luentoja, mestarikursseja sekä konsertteja laajalla tyylilaji- ja aiheskaalalla. Tällaiset sisällöt tuovat oman opetuksemme tueksi uusia näkökulmia ja syötteitä sekä edistävät jatkuvaa oppimista ja kehittymistä.
Teksti ja kuva: Venla Rinne